درباره جشنواره

روزی که به این فکر افتادم ، چگونه می توان به درک واقعی و عمیق از طبیعت رسید متوجه شدم سال ها دوران زیبای مدرسه ای را گذرانده ام . روزی که خواستم شخصی کارآمد و کارآفرین شوم ، سال های دوران دانشگاهی را نیز گذرانده بودم .
زمانی که انگیزه ی تبدیل کاردستی های دانش آموزی به کاردستی های علمی به ذهنم رسید و به طور آزمایشی در دبیرستان فرزانگان استان گیلان در مقطع راهنمایی بین ۱۵۰ دانش آموز اجرا نمودم ، بعد در سراسر ایران با اجرای ۳۰ مورد نمایشگاه های سیار مفاهیم علوم پایه و طراحی بیش از ۲۰۰ مورد وسیله ی علمی و آموزشی فهمیدم واژه ی تنبل برایم معنی ندارد و با اجرای طرح در حوزه ی طراحی و ساخت وسایل آموزشی خلاق منطبق با مفاهیم درسی علوم پایه دوران مدرسه ای با مشارکت دانش آموزان ، اثبات شد کشف دستان سحر آمیز دانش آموزان روشی است بنیادی در فرآیند آموزش .
از سویی به این باور رسیدم برای توانمندسازی دانش آموزان و کسب مهارت های لازم برای زندگی در این جهان بسیار متنوع و در حال تغییر و همین طور تلاش برای فقرزدایی آموزشی و درک مفاهیم علمی قرآن همه و همه را باید در دوران ۱۲ سال مدرسه ای جستجو کرد در غیر این صورت نباید انتظار …….. داشته باشیم . همچنین پس از سال ها تجربه ی علمی فهمیدم ، درک شفاف و کاربردی از مطالب علوم پایه ی دوران مدرسه ای در روند شکل گیری انسان از دوران کودکی تا بزرگسالی نقش تعیین کننده ای دارد . چون معتقدم دوران مدرسه و آموزش شفاف علوم پایه می تواند در طبیعت شناسی یعنی خودشناسی و در مرحله ی بعد خداشناسی نقش محوری داشته باشد و این همان کلید رسیدن به درک عظمت خالق هستی است که در تمام آیات کتاب مقدس قرآن کریم مشاهده می شود و این امر بایستی در دوران ۱۲ سال مدرسه با آموزش علوم پایه (فیزیک،ریاضی،شیمی،زیست …) که همان طبیعت شناسی است،اتفاق بیفتد .
با این استدلال طرح منظومه ای را با ایده ی علم در قرآن به جای خورشید در مرکز کهکشان و مباحث چند گانه ی علوم پایه را در چند مدار به عنوان سیارات در مدار منظومه قرار داده تا به این طریق نشان دهم راه سیدن به خدا از همان طبیعت شناسی یا خودشناسی است که در بهترین دوران ۱۲ سال زندگی انسان با روش اشتباه و حافظه محوری بدون درک عمیق علوم یعنی طبیعت از آن غفلت شده است .
پس از گذشت ۳۰ سال از مدیریت آموزشی ، خبر از تغییر در فضای آموزش و پرورش ، مرا مصمم کرد ، مدل آموزشی اینجانب در قالب برگزاری جشنواره علوم پایه – مدرسه من و همچنین نمایشگاه های سیار با ارائه ی خط نمایشگاهی شامل بیش از ۲۰۰ وسیله ی خلاق (دست ساز-Handiwork) با ابزار ساده به منظور شفاف سازی علوم پایه دوران مدرسه ای می تواند به تغییر در این حوزه ی بسیار مهم که گذر از حافظه محوری به سمت ایده های کاربردی است ، کمک کند . اجرای پروژه ی جشنواره ی علوم پایه را به عنوان یک حرکت ترویجی ضروری نماید .
اکنون برای اولین بار می خواهم در همین راستا یک حرکت ترویجی با برگزاری جشنواره علوم پایه تحت عنوان مدرسه من-My School در قالب سخنرانی ها ، تئاتر طنز علمی با موضوع حافظه محوری ، پخش کلیپ هایی از حوادث ناگوار ناشی از عدم آگاهی از علوم پایه ، نمایش های علمی جذاب … اهمیت موضوع را نشان دهم و از طریق طرح منظومه ای که قرآن کریم را در مرکز منظومه به جای خورشید در نظر می گیریم و مباحث علوم پایه یعنی فیزیک ، ریاضی ، شیمی ، زیست ، علوم انسانی و غیره را به عنوان سیارات واقع در مدار منظومه قرار دارند به مخاطبین تأکید نمایم که راه رسیدن به خداشناسی از همان طبیعت شناسی یا خودشناسی است که بایستی در بهترین دوران ۱۲ سال مدرسه ای زندگی انسان اتفاق بیافتد که متأسفانه با روش اشتباه و حافظه محوری بدون درک عمیق علوم یعنی طبیعت از آن غفلت شده است .
و همچنین با روش خلاق و ابتکاری ، مسابقه ای بزرگ در جشنواره از طریق ثبت نام اقشار مختلف مردم ، به ویژه طلاب علوم دینی و دانش آموزان با هدف تحقیق و سنجش با استفاده از مدل Survey-نظرسنجی برگزار می گردد . در این مسابقه در کاربرگ های فرم ثبت نام با طرح سؤالات خلاقانه و تکنیکی ، میزان رابطه ی عمیق اطلاعات دوران مدرسه ای را به صورت کاربردی اندازه گیری می شود و نمودار حاصل نشان دهنده ی میزان کارآمدی آموزش دوران مدرسه ای در محیط پژوهش که محل اجرای مسابقه ی جشنواره می باشد (خراسان رضوی) ، خواهد بود .
اجرای چنین جشنواره‌ای با روش خلاق با هدف نظرسنجی و تحقیق ، برای اولین بار در کشور عزیزمان ایران صورت می‌گیرد.